Що робити, якщо замовник не підписує акт прийому-передачі виконаних робіт (наданих послуг) та зволікає з розрахунком?


Отримавши необхідну послугу або результат виконаних робіт, замовники іноді ігнорують умови договору і не поспішають розраховуватися з виконавцями.

Найчастіше таку можливість надають самі виконавці, зазначивши в договорах умови про проведення розрахунків після підписання сторонами актів прийому-передачі виконаних робіт (наданих послуг).

Ці умови зазвичай виглядають так:

4.1. Розрахунки проводяться після підписання Сторонами акта виконаних робіт.

4.2. Оплата виконаних робіт здійснюється Замовником на рахунок Виконавця протягом 10 календарних днів з моменту підписання акта виконаних робіт.


або для договорів про надання послуг:

6.1. Приймання наданих послуг оформляється Сторонами шляхом складання Акта приймання-передачі наданих послуг, що підписується належними представниками обох Сторін.

6.2. Розрахунки за надані послуги здійснюються протягом п’яти днів після підписання Акта приймання-передачі наданих послуг.


Такі умови в договорі дозволяють замовнику затягувати з розрахунками на місяці.

Звичайно, у випадку з договорами підряду і значною вартістю робіт підприємство прийме всі необхідні заходи для стягнення їх вартості. Якщо ж вартість виконаних робіт або наданих послуг не велика, а виконавцем за договором є, наприклад, фізична особа-підприємець, то після безуспішних спроб переконати замовника в необхідності підписати акт і провести розрахунок у підприємця опускаються руки і оплата зависає на роки. Найчастіше таку пасивну позицію підприємці аргументують банальним небажанням витрачати власний час.

У таких випадках залишається розраховувати тільки на совість замовника, яка зі стовідсотковою упевненістю вже не прокинеться.


Як убезпечити себе і отримати оплату за виконану роботу або надану послугу?


1. Перегляньте умови договорів.

Зверніть увагу на розділи та пункти, що стосуються порядку прийому-передачі виконаних робіт (наданих послуг).

У договорах конкретизуйте і вкажіть:
  • хто складає акт прийому-передачі;
  • яким чином і коли він надається однією зі сторін;
  • які строки його підписання;
  • який порядок його повернення;
  • який порядок ваших дій, в разі якщо замовник відмовляється від підписання акта прийому-передачі та не надає претензії щодо якості виконаних робіт або наданих послуг.

Якщо в договорі передбачені зазначені умови, то і проблем з підписанням акту прийому-передачі виконаних робіт (наданих послуг) і подальшим розрахунком буде менше.

5.1. Передача виконаних за цим Договором робіт здійснюється Виконавцем у терміни, зазначені в Календарному плані (Додаток №2) та у порядку, визначеному в Договорі.

5.2. Замовник здійснює приймання виконаних за Договором робіт в такому порядку:

5.2.1. Отримуючи результат робіт разом з трьома примірниками Акту приймання-передачі виконаних робіт, на одному з примірників Замовник ставить відмітку про його отримання з вказівкою дати та повертає цей примірник Виконавцю.

5.2.2. Протягом 5 (п'яти) робочих днів з моменту отримання Акту приймання-передачі виконаних робіт Замовник приймає результат робіт і підписує два примірники Акту, один з яких залишає собі, а інший повертає Виконавцю.

5.2.3. У разі відмови від прийняття результату робіт, Замовник надає Виконавцю мотивовану письмову відмову в прийманні результату робіт протягом 5 (п'яти) робочих днів з дати отримання Акту приймання-передачі виконаних робіт та не підписує Акт.

5.2.4. Мотивована письмова відмова повинна містити перелік невідповідностей результату робіт умовам Технічного завдання (Додаток №1) та умовам цього Договору.

5.2.5. У разі неповернення Замовником підписаного Акту приймання-передачі виконаних робіт і ненадання мотивованої відмови від його підписання після закінчення 5 (п'яти) робочих днів з дня його отримання, результат робіт вважається прийнятим Замовником у повному обсязі без жодних зауважень.

5.2.6. У разі надання Замовником Виконавцеві мотивованої письмової відмови, складеної відповідно до умов цього Договору, Виконавець зобов'язаний своїми силами протягом строку, письмово узгодженого Сторонами, виправити або переробити виконану роботу для забезпечення належної якості результату робіт.

5.3. Передача результату робіт Замовнику здійснюється Виконавцем, в електронному вигляді, в будь-який, зручний для Замовника спосіб (CD, DVD-диск, USB-флеш-накопичувач).


2. Якщо замовник не з’являється для отримання актів прийому-передачі виконаних робіт (наданих послуг), не витрачайте час на вмовляння і телефонні дзвінки - відправляйте акти поштою (цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення).


Що робити, якщо замовник вимоги ігнорує і не розраховується за виконані роботи надані послуги?



Є два шляхи виходу з ситуації:

1. Досудовий - шляхом складання претензії. Це простий і дешевий спосіб впливу на несумлінного замовника.

У претензії обов'язково вкажіть не тільки вимогу оплатити виконані роботи (надані послуги), а й наслідки її ігнорування:
  • звернення до суду з позовом;
  • стягнення неустойки;
  • обов'язку сплатити суму боргу з урахуванням індексу інфляції за весь час прострочення, а також 3% річних;
  • необхідності оплати послуг адвоката та інших судових витрат.

2. Судовий - шляхом звернення до суду з позовною заявою про стягнення заборгованості. В цьому випадку краще забезпечити собі правову підтримку і скористатися послугами адвоката. Адвокат складе позовну заяву, яка буде відповідати вимогам чинного законодавства та представить ваші інтереси в суді.

Чи можливо підготувати позовну заяву і представити свої інтереси в суді самостійно? Так - можливо. Але за умови, що у вас є необхідні знання для підготовки процесуальних документів та успішний досвід представництва інтересів в суді.

Найчастіше самостійна підготовка позовної заяви призводить до залишення її без руху або повернення, а це тільки затягування часу.

Крім цього, замовник може піти на хитрість і у відзиві на позов вказати, що роботи (послуги) ви не виконали, послуги не надали, а тому підстав для підписання актів, як і обов'язків по оплаті у нього немає.

У таких випадках щоб суд прийняв рішення на вашу користь, необхідно зібрати докази, які підтверджують факти виконання вами робіт або надання послуг.

Це можуть бути: довідки, договори, накладні про закупівлю матеріалів необхідних для виконання робіт (надання послуг), фотографії виконаних робіт та інші документи. Пам’ятайте - чим більше доказів, тим більша ймовірність прийняття рішення на вашу користь.

Як бачимо, використовуючи слабкі місця договору, замовник може тягнути час, як з підписанням актів, так і з розрахунком. Але на практиці, якщо роботи або послуги виконані якісно та відповідно до умов договору, то, незважаючи на всі можливі хитрощі, розрахуватись за них все ж таки доведеться. Головне не опускати руки та захищати свої права.

Дописати коментар

0 Коментарі